Chaland de Loire vitorlás hajó története
A Chaland de Loire története:
A Chaland de Loire (e: saland de loár) - vagyis a Loire uszály - (a 18. század végétől gabarre) a Loire-on és mellékfolyóin közlekedő hajók családjában a legnagyobb szállítóhajó volt. Hossza: 15-20 m körül mozgott és akár 800 tonna terhet is szállíthatott. Néhány példány hossza a 32 m-t is elérte. A Loir-on minden folyami hajó jellemzője - a lapos és egyenes hajófenék - lehetővé tette, hogy sodrással szemben frontálisan tudjon dokkolni. A hajó merülése 0,45 m, teljes terhelés mellett 1 m volt. Az uszályt hátul felszerelték egy vízszintes csörlővel (guinda), amely az árboc lefektetésére és felemelésére szolgált a hidak alatti átkelésnél.
Hátul volt a kormány, az ú.n. piautre, amelynek az emeltyűje ferdén hajlott előre (ebből arra következtetnek, hogy a fejlődés kezdeti szakaszában a kormánylapátot farok-evezőként is használták, mint a Níluson i.e. 2000 évvel.)
Végül a hajó egy nagy - általában 12-15 m hosszú - lehajtható árboccal is rendelkezett. A vitorlák felülete elérte a 20 négyzetmétert.
Az uszályok 2-8 egymáshoz kapcsolt hajó alkotta karavánban, konvojban közlekedtek. A konvojban haladó első hajó volt a "Mama", utána következett a "Tirot", majd az "al-Tirot". A konvoj utolsó hajóját "yssot"-nak (más néven Soubre-nak) nevezték
Forrás: Dr. Balogh Tamás
A hajómodell méretaránya: 1:50
hossza: 38 cm
szélessége: 16 cm
magassága: 26 cm
A hajómakettet a Monostori Erőd Hajózástörténeti Múzeuma részére készítettem.
Képgaléria a hajómakettről: