fahajomodell.hu

Kézi készítésű, egyedi hajómodellek, makettek

3

Hajók, történetekMegosztom

Az egyes hajók története

Nevezetesebb hajók


Adventure
Ez a 336 tonnás hajó Tobias Furneaux parncsnoksága alatt volt az egyik, a két hajó közül, mellyel Cook kapitány a második útjára elindult.Az út célja a feltételezett Terra Australis földrész felkutatása volt. Miután Cook a Tonga-szigetek érintése után a Resolutionnal délnek fordult, az Andventure már nem volt vele. A hajókat egy vihar választotta el egymástól. Furneaux, miután egy ideig hiába kereste Cook hajóját, haza vitorlázott.

Aemilliou

Ez a galleon a híres Tromp admirális zászlóshajója volt a 17.században.

Ajax
Az Ajax angol fregatt 1770-ben készült el, amikor ágyúkkal felszerelve elhajózott első útjára Észak-Amerikába. 1786 telén Az atlanti-óceáni küldetésén jelentősen megrongálódott az erős viharban. Átmeneti javításokkal negyvenöt nap múlva elérte Skócia partjait. A károkat helyre hozták, s egy hónapra rá megkezdte a visszaútját Plymouthba. 1802 év végén az Ajax a földközi-tengeri britt flottában hajózott és részt vett Toulon ostromában.

America
Az America elnevezésű szkunert George Steers tervezte és William Brown hajógyárában építették meg 1851-ben kifejezetten azzal a céllal, hogy britt jachtok előtt nyerjen versenyeket. Ezt 1851. augusztus 22.-én diadalmasan meg is tette, amikor a Wight-szigeti Cowes előtt rendezett versenyen elnyerte a Királyi Jacht Hajóraj Kupáját.

Amphion
1778-ban Fredrik Chapman tervei alapján építették a Djurgarden hajógyárban Stockholmban, a svéd III.Gusztáv részére, ezt a két árbocos vitorlást, de csatahajónak is használták, mint például a győzelmes svenskund-i, az oroszok ellen vívott csatában.

Ann Mackim
1832-ben Baltimorban épült első klipper.

Ariel
Angliában 1885 és 1870 között, a Kínából teát szállító klipperek között versengés folyt azért, hogy ki teszi meg a legrövidebb idő alatt az utat. 1868-ban az Ariel klipper nyerte meg az egyik leghíresebb "teaklipper" versenyt, Kezmy kapitány vezetése alatt a Teaping vitorlás előtt. Londonból Sydnibe menet veszett oda a tengeren.

Ark Royal
Az első galériával készült angol galleon 1587-ben épült. A hejótest vízvonal alatti finom vonalvezetése a gyorsaságban segítette, a kevésbé bástyaszerű orr és tat felépítmény a stabilitását növelte, kevesebb de nagyobb kaliberű ágyút hordott, a vitorlák feszesre, gyorsreagálásúra szabták. 1636-ban süllyedt el a Temzén.

Beagle
A három árbocos H.M.S Beagle 1817-ben épült. Eleinte part menti hajózásra használták, később különféle műszerekkel felszerelték tudományos megfigyelések végzésére.  1831. dec. 27-én a Beagle kihajózott Plymouthból (Anglia) egy hosszú útra, Az Atlanti.-és a Csendes-óceán vizeire, fedélzetén a leghíresebb tudósok egyikével, Charles Darwinnal, aki az út során gyűjtött tapasztalatok és megfigyelések alapján kidolgozta híres elméletét az evolúcióról, majd erről megírta a Fajok eredete  című művét. A hajó pályafutása 1870-ben ért véget, mikor lebontották.
A hajó makettje ide kattinva megtekinthető.

Bellona
A 74 ágyús hajó építését 1758-ban kezdték el Chathamban. 1760 február 19.-én bocsátották vízre és április 8.-án hajózott ki, hogy részt vegyen egy csatában, Best ostromában. Járt Nyugat-Indiában, Jamaicán, Barbadoson. Több mint ötven éves aktív szolgálat után 1814.-ben lebontották.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető.

Berlin
A Berlin volt az első a charter fregatoknak, amelyet a Brandenburg Hajózási Társaságnál, Frederik Willam rendelkezésére bocsátottak. 20 db 24 fotos löveget hordott a fedálzetén. Zeelandban építették 1674.-ben, és a Brandenburg flotta részét képezte 1688.-ig Berrio 1497.júl.8.-án indult el négy hajóval Vasco da Gama a keleti út megnyitására. Ezek egyike az 50 tonnás Berio volt. 1498. máj.18.-án elért Indiába, Kalikutba.


Blue Shadow
A kétárbocos vitorlás 1778-ban épült az america Hajóstársaság részére.

Bounty
1784-ben épült Hull kikötővárosban 220 tonnás kereskedelmi hajóként. Három évvel később megvásárolta az Admiralitás. A kereskedelmi fregattot 1789-ben Bligh kapitány parancsnoksága alatt Tahiti szigetére küldték, hogy onnan meghonosításra kenyérfákat szállítson Nyugat Indiába. A Tahitiból való távozás után, a kapitány már-már kegyetlenségszámba menő szigorúsága egy fiatal hadnagy, Christian Fletcher vezetésével lázadást váltott ki a hajón 1789.április 28.-án. A kapitányt a hozzá hű 18 emberével együtt, fegyvertelenül egy csónakba rakták a nyílt tengeren. Bligh ekkor nagy tengerész bravúrt vitt végbe: hihetelen nehézségek árán, sok ezer kilométert megtéve a Csendes-óceánon, elért Batáviába, majd onnan hazatért Angliába. A lázadók visszatértek Tahitiba, egy részük ott letelepedett, más részük pedig a Bountyn, tahiti nőkkel együtt tovább vitorlázott, és egy lakatlan, Pitcairn szigetén telepedett le. Leszármazottik még ma is élnek a szigeten.
A hajó makettje ide kattintva  megtekinthető.


Boyne
A hajót 1692-ben építette Fisher Harding Deptfordban. 90 ágyús és két fedélzetes volt. 1704-ben részt vett a malagai csatában. Később, 1708-ban két fedett ütegsoros, három fedélzetes hajóvá építették át.


Bőgőshajó
A bőgőshajó az orrtőkéjére faragott csiga alakú, a nagybőgő nyakára emlékeztető díszről kapta a nevét. Nevezték még tetejes, vagy búzáshajónak is. Mint a legutóbbi nevéből is kiderül elsősorban búza szállításra asználták. A magyar kereskedők bejárták vele a Duna csaknem teljes szakaszát, Regensburgtól egészen a delta torkolatig. A fénykora a búzakonjunktúrával a 19.század közepére esett. Ebben az időben több ezer bőgőshajó járta a magyarországi folyókat. Sokan tekintélyes vagyont gyüjtöttek össze a szállítással. Jellemző példa rá Tímár Mihály, Jókai Mór Az aranyember című művének főhőse, aki a Szt. Borbála nevű bőgőshajón kezdte felfeké ívelő pályafutását.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető

Brederodé
1653.aug.10.-én a holland-angol háborúk e híres cstájában, Tromp hajójának a Brederodénak ellőtték a főárbocát. Maga Tromp is halálos sebet kapott. A vezetést Evertsen tengernagy vette át. A csata holland vereséggel végződött.

Bretagne
A francia Bretagne építette 1778-ban Grignard tervei alapján.

Britannia
A háromfedélzetes 90 ágyús angol sorhajó modelljét a H.H.Rogers-gyüjtemény őrzi az Annapolisban lévő U.S.Naval Institute-ban. A hajó erkéllyel is rendelkezett. Az erkély nem ugrott ki a hajótestből, mint a francia hajókon, hanem az ablaksorokat építették beljebb.

Burchio
A Buchio egy lapos fenekű hajó, melynek feladata az áruszállítás volt a delta torkolatokban, a parti vizeken, valamint a Pó folyón. Biztonságos volt vele sekély vizeken hajózni. Hagyományosan fából készült. A hajó gerincét, valamint bordáit tölgyből, a palánkokat, illetve a fedélzetet pedig vörös- vagy lucfenyőből készítették. Jellemzője volt a két csonka vitorla egy elől és egy hátul. 20-35 méteres hoszzúságban készítették. A hajó feélzetén kialakítottak egy íves, nagy rakodónyílást, melynek teteje szakaszosan lemelhető volt. Szállítási kapacitása 80-250 tonna között mozgott. Napjainkban úszó éttermek üzemeltetésére használják.
A hajó makettje ide kattintva megtekintheő

Caesar római gálya
Ez a tipikus római gálya a ie. I.században jelent meg. Az erős, robosztus, ám kecses fedélzet, tágas keelbased fa hajótest, palánkolt és zártfedélzetes. A farok támasz egy hattyú nyakát és fejét utánozta. Egy keresztvitorlával is rendelkezett.

Caga Fuego
Ezt az aranyakat szállító hajót rabolta ki Drake kapitány, miközben másodiknak kerülte meg a
Földet 1578 és 1580 közötti időben.

Catarino da Monte Sínai
A nagy,  késői karakk tipus képviselője. A hajó a főfedélzet alatt két fedélzettel volt ellátva. A taton négy elől pedig három fedélzetet viselt. Négy árboccal volt ellátva.

Cocca Anseatica
5.századi kereskedelmi vitorlás volt.

Cutty Sark
Az angol kompozitépítésű klipperek tökéletes példája. az eredetileg teaklippernek épült hajó volt a leghosszabb ideig szolgálatban (75 évig). 1869-ben készülta Scott és Linton cégnél, Dumbartonban. Az ausztráliai gyapjú szállításában vett részt, majd portugál szolgálatba került és 1922.-ig járta a tengereket. A muzeális értékű hajót Greenwichben őrizték, azonban sajnálatos módon 2006 májusában leégett. a hajó hossza 67m, szélessége 11m, térfogata 963brt, teljes vitorla felülete háromezer négyzetméter, csúcssebessége 18 csomó.

Charente
A nagy karakk típushoz tartozott ez a 16.században épült hahó.

Chrstopher of the Tower
Az első angol hajó, melyet ágyúval szereltek fel 1338-ban. Elhelyezésükre az elő- és a hátsó bástyákat használták.

Conception
A spanyol szolgálatban álló Fernando Magellán kis flottájához tartozott ez a 90 tonnás hajó, melyekkel 1519.szep.20.-án hagyta el San Lucar de Barrameda kikötőjét azzal a céllal, hogy átjárót találjon a dél-amerikai kontinensen. A délen megtalált tengerszorosból kijutva, nekivágtak az ismeretlen tengernek, melyet Magellán nevezett el Csendes-óceánnak.

Constitution
Amerikában a bostoni hajógyárban 1797 okt.21.-én került vízrebocsátásra az 54 ágyús és 1576 tonnás U.S.S Constitution. A mai napig aktív állományú. Minden év július 4.én végigvitorlázik a bostoni kikötőn.
A hajó makettje ide kattintva  megtekinthető.

Couron
Ez volt az első nagy hajó, melyet kizárólag franciák terveztek és építettek. Richelieu bíboros rendelkezése alapján a munkával a híres hajóépítő mestert Dieppe-i Charles Morieur-t bízták meg. A hajó építését 1636.-ban fejezték be a La Roche Bernard hajógyárban. Az egyike volt a legismertebb korabeli hajóknak.

Derfflinger
A 17.században épült. A német Kurfuerstentum Bardenburg flottához tartozott. Részt vett a spanyol örökösödési háborúban (1701-1714). A hajó Georg von derfflinger lovassági tábornok tiszteletére kapta a nevét, aki 1675-ben a Fehrbelin csatában győzelmet aratott a svédek ellen.

Discovery 
Cook kapitány harmadik útján, 1776-ban ez volt az egyik a két hajó közűl, melyekkel útra kelt. Ezúttal az észak-nyugati átjáró megkeresése volt a cél. 

Dolphyn 
Két árbocos ketch vitorlázatú hajó. 1750-ben bocsátották vízre, 10 ágyúval és 6 culverinnel felszerelve. 

Emerillon 
I.Ferenc megbízásából 1535-ben indult útnak Jacques Cartier saint-malói tengerész az északyugati átjáró felkutatására három hajóval. Ezek egyike volt az Emerillon.

Endevour 
Whitby városában bocsátották vízre 1764-ben, mint szénszállító barkot. Hamarosan megvásárolta az Admiralitás. Ezzel a hajóval utazott James Cook, egy tudósokból álló csoporttal a fedélzetén 1768-ban Tahiti szigetére, hogy megfigyeljék a Vénusz Nap előtti elvonulását, továbbá, hogy létezik-e a déli kontinens. 

Enterprise 
A kétárbocos Enterprise-t Marylandban (USA) építették 1799-ben. Részt vett Tripoli elfoglalásában 1801-ben. 

Falmouth 
1752-ben angliában (Blackwall-ben) bocsátották vízre az 500 tonnás hajót. 1764-ig volt szolgálatban, ami idő alatt öt utat teljesített az East India Company-nek. 1766-ban a hatodik útján haótörést szenvedett. 

Flower de Luce 
Az angolok is építettek galleaszokat. Alacsonyabb felépítményeket hordott, mint a kor vitorlásai. A 16.században épült.

Flying Cloud
Donald McKay által tervezett, Kelet-Bostonban 1851-ben megépített Flying Cloud (Repülő felhő) a leggyorsabb amerikai klipper volt. Legelső útján a NewYork-San Franciscói utat 1854-ben a Horn-fok körül 89 nap alatt tette meg.
A hajó makettje ide kattinva megtekinthető

Frieden 
A német Frigyes Vilmos a Nagy választófejedelem ismerte fel a Hanza városok hanyatlása után a tengeri kereskedelem fontosságát. A hajó 1682-ben épült. 

Friedrich Willhelm zu Pferde 
Német fregatt. 1660 és1661 között építették. Számos hajóúton vett részt. 1685-ben Pllau-ból Emdenbe, 1691 szeptemberében a Derfflinger kísérőhajójaként Emdenből Shetland szigetekre utazott Jean Le Sage kapitány vezetésével. 1692-ben Emdenből Guineára hajózott. Ebben az időben Bardenburg Háborúban állt Franciaországgal. 1692 okt.30/31 éjszkáján három francia hajó támadta meg, és az első ágyútűz alkalmával JeanLe Sage kapitány életét vesztette, a hajó pedig kigyulladt. 

Friesland 
Másodosztályú hajó volt 80 ágyúval felszerelve. 1663 körül épült. Hollandia United Provinces nagy flottájához tartozott.

Golden Hind
ex Pelikán


Francis Drake ezzel a hajóval kerülte meg másodszor a Földet 1578 és 1580 között. A vállalkozás fő célja a spanyolok megtámadása volt, ahol azt a legkevésbé várták, az Amerika csendes-óceáni partvidékén. Az öt hajó a Pelican, Elisabeth, Marigold, Swan és a Benedict közül, amelyek Angliából elindultak, csak a Pelican jutott el a Csendes-óceánra. De aztán, hogy a spanyolok meglepetése még nagyobb legyen a hajót átfestették és a hajó nevét Golden Hindra változtatták.
A hajó makettje ide kattintva megtekinhető

Great Harry 
Az Angol karakk típusú hajó a 16.században épült. Nála alkalmazták legelőször a lezárható ágyúnyílásokat. Jelen volt az 1545-ös franciák elleni, Solent-i csatánál, amikor a Mary Rose elsüllyedt, de igazán jelentősége csak a diplomáciában volt. 

Great Republic
 
A világ legnagyobb fahajóját, -az ókori Szürakuszait kivéve- a négyárbocos bark vitorlázatú hajót az amerikai Donald McKay építette 1853-ban. Segédgőzgéppel is elvolt látva. Ez a fedélzeti munkát könnyítette. A hajó hossza 103 m, szélessége 16 m, merülése 11,5 m. Vitorláinak száma 29 db.  

Grande Hermine 
I.Ferenc megbízásából 1535-ben indult útnak Jacques Cartier saint-malói tengerész az északnyugati átjáró felkutatására három hajóval. Ezek egyike volt a Grande Hermine. 

Halifax 
Eleinte postahajó volt. 1768-ban megvásárolta a királyi hajózás, és Portsmouthban igazi korabeli gyarmati szkúnerré alakították át. 

Halve Moen 
A hajó magas és keskeny hátrafelé emelkedő tatfedélzete a félholdhoz tette hasonlatossá a hajótestet. Henry Hudson ezzel a hajóval kelt útra az északnyugati átjáró felkutatására. Így jututt el 1609-ben, Amerika keleti partja mentén haladva, a róla elnevezett folyóhoz. A hajó a 16.században készült.  

Harry Grace a Dieu 
Ez a négyárbocos hajó átmenetet képez a karakk és a galleon között. VIII. Henrik flottájának legnagyobb hajója 1514-ben épült, szögletes tattal. A magas felépítmény felfelé erősen összeszűkült. 

Hoffnung von Lübeck
Hollndiából vásárolták a németek 1690-ben 

Hosszú Kígyó 
A 10.század végén élő norvég királynak, Olaf Tryggvasonnak a hajója volt. Hosszúsága 35m. 

Hunter 
A Hunter (Vadász) egy nagyon jól felszerelt cutter a Britt Tengerészet részére készült a 18. század második felében. A parti őrség használta. Feladata volt a felmérés, felderítés, figyelmeztetés. 

Ingermanland 
Maga Nagy éter cár felügyelete alatt folyt a hajó építése. 1715-ben készült el. 1716-17-ben ez a hajó volt a svédek ellen harcoló egyesült orosz-angol-dán- holland flotta zászlóshajója. Nagy Péter cár volt a hadiflotta parancsnoka. Három árbocos, két fedélzetes és 64 ágyúval rendelkező hajó volt. 

La Camaret
Francia egyárbocos homár halászhajó a 20. század elején épült. Legtöbbször az Atlanti óceánt járták vele. a hajó fedélzetén fellelhető néhány tipikus homár halászhajó vonás.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető.

La Couronne 
Charles Morieu építette 1638-ban ezt a 51 m hosszú, 15 m széles, 5,5 m merülésű, 72 ágyús francia remeket. A vitorla felülete 1503 négyzetméter volt. 1638-ban sikerrel vett részt a Sourdis bordeaux-i érsek vezette hadjáratban a spanyolok ellen. 

La Coureur 
A lugger olyan hajó volt, amelyet a Forradalom és a Császárság kalózai használtak. Úgy szerelték fel mint egy "bragozzot". A háromárbocos hajó, orrárboca igen hosszú volt, háromszög alakú orrvitorlával. Denys de Dunkerque gyártotta és 1776-ban bocsátották vízre. 

La Grande Francoise 
A karakk és a galleon közötti átmenethez tartozott ez a óriás francia hajó. Soha nem úszott a tengeren. A kikötő vize nem volt elég mély, így a vízre bocsátása után megfeneklett. 1533 novemberében egy vihar megdöntötte, úgyhogy később szét kellett bontani. 

La Pomone 
A francia Sané tervei alapján 1804-ben készült ez a fregatt. A kor francia fregattjainak prototípusává vált. 

La Renommee 
40 ágyúval felszerelt hajó volt, melyet Antoine Groignard tervezett. 1747-ben brit haditengerészet tulajdonába került. HMS. Renown-ra keresztelték és egy harminc ágyús hajó lett belőle. 1771-ig állt szolgálatban. 

La Rochefort 
A 13.században épült háromárbocos hajónak csak hátul volt felépítménye. Az első árboc volt a legmagasabb, a két utána következő egyre alacsonyabb. A Szt. Lajos hadai által használt hajó mintegy 36 m hosszú és 13 m széles volt. 

L' Arrogant 
Le Havre-ban Charles Morieu építette 1682-ben. 

L' Espoire 
A francia hajósok is útnak indultak átjárót keresni az észak-amerikai partok mentén  India felé. Elsőnek 1503-ban Paulmier de Gonneville szállt hajóra. A L' espoire-t azonban a Jóreménység fokánál a vihar Amerika déli partjaihoz sodorta. Onnan tért haza nagy nehézségek közepette.  

L' Océan 
1786 és 1790 között épült a francia Brestben. Jacques-Noel Sané hajótervező építette ezt az 5000 tonnás 63m hosszú 17m széles 3160 négyzetméter vitorlafelületű, 118 ágyús hajót. Korának egyik legjobb vitorlása volt. Még 1842-ben is aktív szolgálatot teljesített a Földközi-tengeren. 1855-ben bontották le. 

L' Orenoque 
Az első francia hajók közül való, amely vegyes meghajtású volt, vitorlás és gőzhajó, amelyet 1848-bn építettek. Vízkiszorítása: 2568 tonna. 

Loyal London 
Ezt a sorhajót 1666-ban építette az angol John Taylor hajóépítő Deptfordban. 1667-ben a Hollandok Chatham-nál felgyújtották. 

Lyde 
Fegyveres áruszállító szkúner. 1787 körül épült egy Plymouth közeli hajógyárban. Háborús tárgyak szállítására használták a napóleoni háborúkban az angol hajók ellátására. 

Marchessa 
1571-ben Lepanto mellett, a történelem legnagyobb gályaütközetében, ezen a hajón szolgált az akkor huszonnégy éves Miguel de Cervantes Saavedra is. A harcban szerzett három súlyos sérüléstől megbénult a bal karja. Ez azonban nem akadályozta meg, hogy a későbbiekben megírja világ hírű regényét a Don Quijotéról. 

Marseille 
1764-ből származó francia szkúner. 

Matthew 
1494-ben a genovai Giovanni Cabota az angol király szolgálatában a Matthew nevű háromárbocos karavellán, északi irányban, átszelte az Atlanti-óceánt. A vikingeket nem számítva ő volt az első európai, aki az Amerika kontinens földjére lépett. 

Mayflower 
A Mayflower volt az a híres hajó, amely az angol telepesek első csoportját szállította az angliai Plymouth városából az amerikai Plymouth városába. a hajó 1620 szep. 16.-án hajózott ki Angliából és egy kimerítő út után, melyet betegségek nehezítettek, november 11-én horgonyzott le A cape Cod kampós végén. (Provincetown kikötő) 1621. március 21.-én minden életben maradt utas, aki a telet a hajón töltötte, partra szállt Plymouthban, és a Mayflower április 5.-én elindult vissza Angliába. 1623-ban, egy évvel Christopher Jones kapitány halála után, a hajót szétbontották. 

Mary Rose 
A karakk típusú angol hadihajó kereskedelmi tevékenységet nem folytatott. 1545-ben I. Ferenc francia király 30 ezer katonával és 200 hajóval indult Anglia lerohanására. Csupán 80 angol hadihajó és 12 ezer katona állt velük szemben. A Mary Rose Sir George Carew altengernagy parancsnoksága alatt harcolt. A mindkét fél számára kis veszteségeket hozó csatára 1545. július 19.-én került sor a Solent-csatornában. A következő nap este feltámadt a szél. A mary rose felborult és elsüllyedt. Egyes források szerint a hadihajó tüzeléshez készülve éles fordulatot vett, melynek során oldalra dőlt, és az ágyúnyílásokon beömlő víz okozta a tragédiát. Akkoriban a legtöbb tengerész nem tudott úszni, mivel a hajók sorsát az elkerülhetetlen végzetnek tekintették.

Mirage 
Első rangú parancsnoki hajó volt, 84 ágyúval felszerelve. A francia flotta tagja volt XIV. Lajos idején. 

Misticque 
1750-ben épült ez a francia háromárbocos chebek. 

Mornaund 
A hajótulajdonosok szindikátusának megbízásából készült. 1681-ben indult első útjára. 1683-tól támogatta A Királyi Haditengerészetet egészen 1693. nov. 21.-ig. Ezen a napon süllyedt el a nyílt tengeren Kuba közelében.  

Nina 
A hajót hivatalosan Santa Clara-nak keresztelték, nevét Tulajdonosáról kapta, Juan Nino de Moguer-ről. Hozzátartozott a kis flottához, amellyel Kolombusz 1492.-ben elindult. A Santa Maria Zátonyra futás (dec.25.) miatt, Kolombusz áttette székhelyét a Ninára. A későbbiekben visszatért Spanyolországba. 

Norske Love 
A három árbocos hadihajót 1643 körül bocsátották vízre. Hossza 49m, szélessége 10m, merülése 5m, vízkiszorítása:1076 tonna, személyzete 407 fő. 

Pandora 
1779-ben építették a 24 ágyús hajót Deptfordban. 1790-ben Edward kapitány parancsnoksága alatt elküldték a Bounty fellázadt legénységének a felkutatására. A Tahiti szigetén letelepedett 14 lázadót megtalálta, és bilincsbe verte. A Pitkairn szigeten letelepedetteket nem találta meg. Ám aug.27.-én, miközben a többi lázadót és magát a hajót kereste az Endevour-szorosban zátonyra futott és elsüllyedt. Négy fogoly és a személyzetből 39 fő a tengerbe fúlt.
A hajó makettje  ide kattintva megtekinthető. 

Peter von Danzig 
1462-ben La Rochelle-ben épült az a 43m hosszú és 12m széles hulk. 

Petrus de Rupella 
1460-ban épült francia keresdelmi karakk. Amikor 1462-ben útjai során Gdanskba érkezett, egy villámcsapás akkora kárt tett benne, hogy javítása évekig tartott. 

Pinta 
Hozzátartozot Kolombusz kis flottájához, a legendás trióhoz. A hajó menetközben a Kanári-szigeteknél megsérült és míg javították latinvitorlázatát lecserélték keresztvitotlázatra. Ennek a hajónak az árbockosarában őrködő Rodrogo de Triana matróz 1492 okt. 11.-én éjjel 2 órakor, 35 napi hajózás után elsőnek a szárazföldet. Reggel egy sziget előtt álltak. Kolombusz San Salvadornak nevezte el. 

Portsmouth
az 1796-ban készült angol kétárbocos brigantin, tipikus példája volt a kereskedelmi hajónak, melyet kalózkodásra alakítottak át. 

Prince de Neufchatel

Ez a gyönyörű kétárbocos hajó, leginkább arról volt híres, hogy harcolt az 1812-es  háborúban. 1813-ban Ordronaux úr kalózhajóvá alakította át.

Prins Willem
 
Middleburgban 1651-ben épült holland hajó. A holland hajókra jellemző a hátsó felépítmény felső részének a klinkerpalánkozása. Később hadihajóvá alakították át. Kisebbítették az előfedélzetet, valamint a tat válaszfalát. 

Ranger 
Tipikus amerikai kutter egyike, melyet a 19.század első felében építettek. Alapvetően felügyeleti és őrzési feladatok ellátására használták. Egy hatalmas hajótarackkal látták el. A fedélzet közepére helyezték el és körkörös pályán mozgott. 

Real 
A történelem legnagyobb gályaütközetében II. Fülöp spanyol király mostohafivérének, Don Juan d'austriának a zászlóshajója volt. 1571-ben Lepanto mellett az ő vezetésével győzték le a törököket. 

Real de France
 
A gálya XIV. Lajos korából származik. 

Revenge 
Sir John Hawkins az Admiralitás kincstárnoka 1577-től hosszabb és keskenyebb gallionokat építtetett. Az új építési móddal készült első hajó a Revenge volt. 

Resolution
 
1772-ben a két hajó közül ennek a fedézetén indult masodik útjára James Cook. A hajó 462 tonnás volt. A cél a Terra Australis létezésének a tisztázása volt. Útjával hatalmas ismeretlen területeket fedezett fel. A feltételezett kontinens létezése nem bizonyult valósnak.
Ez a hajó a harmadik útján szintén hozzátartozott a kis flottához. Célja ezúttal az észak-nyugati átjáró keresése volt. A sarki telet kivárandó, a Hawai-szigetekre vitorlázott, de ott a benszülöttekkel 1779 február 14.-én kirobbant összecsapásban megölték.  

Roter Löwe 
A gallion tipusú vitorlást 1597-ben Hollandiában építették. 1601-ben Königsberg városi tanácsa vásárolta meg, a Brandenburgi választófejedelem költségére. Őrhajóként szolgált Pillauban 1602-1605 között, Peter Hinze parancsnoksága alatt. 

Royal George 
1715-ben az angliai Woolwichben építette J. Acwort ezt a 100 ágyús 1801 tonnás első osztályú sorhajót. 

Royal James 
Sir Anthony Deane angol hajótervező építette a 17. század második felében. A hajó érdekessége, hogy a hajó könyökidomai kisérletképpen vasból készültek. Ez a módszer csak a 19.században került általánosan bevezetésre. A hajót 1672-ben a Solebay mellett vívott csatában a hollandok gyújtóhahóval felégették. 

Royal Louis 
1692.-ben Toulonban, Coulomb építette ezt a 56m hosszú, 15m széles, 120 ágyús, három fedélzetes francia hajót. Díszítését Le Brun tervezte. 2500 négyzetméter vitorlafelülettel rendelkezett. 

Royal Prince 
Az 1500 tonnás, 55 ágyúval felszerelt hajó 1610-ben épült, Phinas Pett vezetésével. Sok csatában vett részt. 1666-ban, a második holland angol háború híres négynapos csatájában megfeneklett, a hollandok elfoglalták, majd felgyújtották. 

Royal William 
1719-ben Portmouthba indították első útjára. A hajó építése során új technikát (nemezelést) használtak. Ezzel meghoszzabbították a hajó élettertamát. Így a hajó 1813.-ig csaknem 100 éven át aktív szolgálatban állt. 

San Antonio 
A spanyol szolgálatban álló Fernando Magellán kis flottájához tartozott ez a 120 tonnás hajó, melyekkel 1519.szept.20.-án hagyta e San Lucar de Barramede kikötőjét azzal a céllal, hogy átjárót találjon a dél-amerikai kontinensen, kijusson a "Nyugati" óceánra  és elérjen Indiába. A délen megtalált tengerszoroson a San Antonio megszökött és visszatért Spanyolországba. 

San Lorenzo 
A velencei 40 ágyúval felszerelt Galleasz is részt vett A Lepanto mellet csatában, melyet a Szent Liga vívott a törökök ellen. A csata a Szent Liga győzelmével ért véget, végleg megtörve a törökök tengeri uralmát. 

San Mateo
A 16. századi spanyol vitorlás hajó II. Fülöp idején az Indiába irányuló közlekedéshez tartozott.

Santa Maria
1492-ben Kolombusz Kristóf zászlóshajója volt, mikor neki vágott az ismeretlennek, hogy a Földet körülhajózva eljusson Indiába. De akarata ellenére egy új földrészt fedezett fel, Amerikát, bár erről életében nem szerzett tudomást. 
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető.

Sao Gabriel
1497 júl. 8.-án indult el négy hajóval Vasco da Gama a keleti út megnyitására. Ezek egyike volt a 120 tonnás Sao Gabriel. 1498. május 18.-án elért Indiába, Kalikutba. 

Sao Miguel 
Három árbocos karakk. Feltételezhetően 1519 körül részt vett egy fontos expedícióban, amely eljutatta Fernando Cortezt, hogy meghódítsa Mexikót. Jellegzetessége a külső erkélyek, melyek közül az egyik balkon volt. A kabinok a kisméretű negyedk fedélzet alatt voltak találhatók.

San Juan Nepomuceno
A 2700 tonnás hajót a Királyi Hajóépítő Üzemben építették Guamizo-ban. 1765-ben bocsátották vízre. A trafalgári ütközetben is részt vett, kiváló teljesítménnyel. Annak ellenére, hogy 1805. okt. 21.-én megfosztotta árbocától Nelson admirális tüzérsége, dicsőséget szerzett az ünnepelt parancsnok Cosme Damián Churucca vezetése alatt. A sebesült Nelson admirális folytatta a csata irányítását, míg a parancsnok, Churucca, akinek a lábát egy tarackágyú leszakította, folytatta a vezénylést: Tűz! De nem tudta áttörni a hat ellenséges hajóból álló gyűrűt. 400 halottal és sebesülttel a fedélzetén zárta a csatát.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető.

Santiago
Fernando Magellán kis flottához tartozott 75 tonnás hajó. Útja során először kerülte meg a Földet. 

Sao Raphael
Vasco da Gama kis flottájahoz tartozott ez a hajó. Útja során a keleti út megnyitása volt a cél. 1498. máj. 18.-án elért Indiába, Kalikutba.

Scottish Maid
A két árbocos topsail szkúner 1839.-ben épült Aberdeen-ben.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető

Soleil Royal
A gyönyörű, rengeteg faragással díszített hajót, 1669-ben kezdték el építeni.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető.

Sovereing of the Seas

I. Károly rendelte meg a hajó építését Phineas Pettnél 1634.-ben. Az építést fia, Peter Pett felügyelte. 1637-ben bocsátották vízre, ezt az 53 m hosszú, 14 m széles, 7 m oldalmagasságú 104 ágyús, pompás hajót. A hajó mintegy száz évvel előzte meg a korát. Ez volt a világ első háromfedélzetes hajója és egyben a legnagyobb. 1651-ben felépítményét alacsonyabbra vették, majd 1659-60-ban teljesen átépítették. 1696-ban chathami dokkban tűz pusztította el 

St. Michel 
Greenwichben őrzik ennek a 90 ágyús, háromfedélzetes 1669-ben épült szép hajónak a makettjét. 

Vasa 
A svéd hajó megépült, és első próbaútja során, 1626 ápr.10.-én elsüllyedt. A szerencsétlenség okát a hajó rossz konstrukciójában kell keresni. Az ágyúnyílások záró fedeleit pedig nyitva hagyták.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető

Victory

A hajó 1759 és 1765 között Chathamban épült. Nelson admirális zászlóshajója volt 1805 október 21-én a trafalgári ütközetben. Döntő győzelmet aratott.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető

Wappen von Hamburg
A hajó építését 1668 tavaszán fejezték be Hollandiában német megrendelésre. 1683 október 10.-én útban Cadiz felé tűz ütött ki a hajón, és elpusztult.
A hajó makettje ide kattintva megtekinthető


Forrásmunkák:
Marjai Imre: Hajómodellezés
Marjai Imre Pataky Dénes A hajó története
Robin Hanbury-Tenison: Hetven felfedező utazás földön, vízen, levegőben
Marjai Imre: Nagy hajóskönyv
Marjai Imre: Felfedezések Könyve
Stefan Gulas Dusan Lescinsky: A vitorlás hajók története
Marjai Imre: Nagy kalózkönyv
Arnold Kludas: Hajók
Franco Giorgetti: Vitorlás hajók
Tony Gibson: Hajók enciklopédiája
Marjai Imre: Készítsünk hajómodellt
Tóth Kálmán: Vitorlázás
Somoskői Ernő: Élethű versenyhajómodellek építése


Fa hajómodellek

Kézi készítésű hajómodellek, makettek egyedi igények szerint.

Saját készítésű hajókötél értékesítés hajómodellekhez


Elérhetőség

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

GEROSZ Bt.
2360 Gyál Bocskai u.53.

Telefon / telefax: +36-29-345-319
E-mail:  info@fahajomodell.hu

Gyorslinkek

Hajómodellek, hajó makettek
Import hajómakettek
Ágyú makettek
Leonardo Da Vinci makettek

Hajókötél értékesítés hajómodellekhez

YouTube videó csatornánk

Fahajómodell - Susányi Oszkár hajómodell készítő mester © 2015   Cím: 2360 Gyál Bocskai u. 53.   Tel: +36 (29) 345-319

FEL