fahajomodell.hu

Kézi készítésű, egyedi hajómodellek, makettek

3

ÖnéletrajzMegosztom

ÖNÉLETRAJZ

Nevem, Susányi Oszkár. 1955.06.21.-én születtem Ózdon. Édesanyám neve:Kovács Mária.  1973-ig Sajónémetiben laktam. Általános iskolai tanulmányaimat Bánrévén végeztem. Mivel érdekelt a villamosság, jelentkeztem az Ózdi Ipari Szakközépiskolába, ahová felvételt nyertem. 1973-ban fejeztem be villamos gép és készülékgyártó szakon. Egyféle kihívásnak tekintve, érdekelt a katonai pálya. Jelentkeztem a Kossuth Lajos Katonai Főiskola műszaki gépész szakára, ahol 1973 őszén megkezdtem a tanulmányimat. 1977-ben fejeztem be. Polgári képesítésként építőgépész üzemmérnöki oklevelet kaptam.

Csapattisztként az Újpesti Flottillához kerültem századparancsnok helyettesi beosztásba. Mivel a főiskolán hajós irányú szakképzés nem volt, beiskoláztak a Lékai János Szakközépiskola hajóshadnagyi tanfolyamára. Ennek keretén belül részt vettem egy vonalismereti hajózáson a Paks tolóhajó fedélzetén Dunaújvárostól Réniig (ez egy kikötőváros a Duna deltatorkolatában, ahová már a tengerjáró hajók is kikötnek.) Ekkor már megérintett a hajózás varázsa. Majd a tanfolyam keretén belül részvettem egy két hetes vitorlás tanfolyamon Siófokon. Egy kalóz típusú hajón tanultuk a vitorlázás fortélyait.  Egyre fokozódott a vitorlás hajók utáni érdeklődésem. Egy hobbi boltban megvásároltam a legendás trió a Santa Maria a Pinta és a Nina építőkészletét műanyagból. Majd tudomásomra jutott, hogy a Csehszlovák Kultúra Boltjába érkezett be Santa Maria, illetve Golden Hind fa építőkészlet. Rögtön mentem a boltba és megvásároltam. Ez volt az első két hajó, amit fából építettem. A történelmi  vitorlás fa hajó makettek szakszerű építéséhez szükséges ismereteket szakkönyvekből sajátítottam el.

1984-ben leszereltem a flottillától. Az Építőipari Gépesítő Vállalathoz kerültem mint üzletkötő. Ennek keretén belül jártam Svájcban a Hilti cégnél, továbbá  az AEG-nél Németországban, majd Angliában a Kangó cégnél. Az angliai utazásom során volt szerencsém megtekinteni a H.M.S. Victory sorhajót, (Nelson admirális zászlóshajóját a trafalgári csatában) Portsmouthban, eredeti nagyságban.  Ezen látogatás után végleg elköteleztem magam a történelmi vitorlás hajó makettek készítésében.
A rendszerváltás után elindítottam egy vállalkozást, amely sasszegek nagykereskedelmi értékesítésével foglalkozik.   Az elindítása, minden időmet lekötötte. A hajó makett építése szünetelt.

1977-től Pestszentimrén a Címer u.137/a szám alatt éltem.
1998-ban Gyálra költöztem a Bocskai utca 53. szám alatt található családi házba.

2000-ben kezdtem újra a hajó makettek építését a  Bounty hajó elkészítésével. A nyíregyházi makett versenyen kategória első helyezést értem el. Ez adott még egy nagy lökést a hajó makettek építésére. Ezután a H.M.S. Victory, Nelson admirális zászlóshajója következett. A Petőfi csarnokban rendezett makett versenyen kategória első helyezést értem el és megkaptam a MESTERI OKLEVELET is. Ezután már nem volt megállás. Folyamatosan építettem a hajókat. Santa Maria 1:50 és 1:100 méretarányban, Wappen von Hamburg, H.M.S. Bellona, H.M.S. Pandora, Soleil Royal, Scottish Maid, R.M.S. Titanic (a hajó makettet A Közlekedési Múzeum kölcsönkérte a Titanik elsüllyedésének századik évfordulójára rendezett időszaki kiállításra), Le Camaret, Vasa, San Juan Nepomuceno (az utóbbi makettet egy külföldi tulajdonú cég vásárolta meg, mivel nyugdíjba vonult egy holland munkatársuk), Párkányi Péter szobrászművész megkeresésére egy kifliszerűen meghajlott hajótest árbocait és vitorlázatát (a hajót egy sellő igyekszik levontatni egy zátonyról) készítettem el, majd készítettem a művész úr részére egy kötélzettanulmányt (egy szörfdeszka szerű alapra készítettem el egy klipper típusú hajó árbocait és a kötélzetét), Victory vitorlás yacht (ezt a három méteres makettet egy szegedi irodaház részére készítettem. Egy kis szökőkút fölé van felfüggesztve), hajó formájú virágtartó ( ezt egy rendezvényhajó rendelte tőlem), H.M.S. Supply (ez a 285 cm-es hajó egy golfpálya központi épületében van, egy a padlózatba süllyesztett akvárium fölé felfüggesztve), U.S.S Constitution , Dragon, Flying Cloud, Samson evezőshajó (ezt a különös formájú hajót Bakos András megrendelésére készítettem, aki a hajó eredetijével egy Ausztrál barátjával az Atlanti óceánt tervezte átevezni), Bőgős hajó, Egész sajka, Burchio, Chaland de Loire ( az utóbbi négy hajót a Mosoni Erődmúzeum megrendelésére készítettem), Egész sajka, Bolgár vízkiemelő, az utóbbi működőképes (az utóbbi két makettet az esztergomi Duna Múzeum részére készítettem). Jelenleg a Novara vitorlás hajót készítem, amely 1857-ben indulva először kerülte meg a Földet, mint Osztrák-Magyar Monarchiabeli hajó. Ezt saját magamnak készítem. Elhatároztam, hogy saját célra, csak olyan hajót készítek, amelynek volt valamilyen magyar vonatkozása. A hajón több magyar nemzetiségű tiszt teljesített szolgálatot, illetve legénység tagjai között is voltak magyar származásúak.  Ezért örülök különösen mikor múzeumok rendelnek meg hajókat,  például a Bőgős hajó és az Egész sajka. Természetesen, amennyiben valamelyik múzeumnak megtetszik a Novara megválok tőle. Ezzel párhuzamosan jelenleg készül a Soverign of de Seas 17. századi angol hadihajó, amely korának legnagyobb és legdíszesebb  hajója volt. 
A különböző városokban rendezett makett versenyeken túlnyomórészt első helyezést értem el és több alkalommal megkaptam a Best of Show díjat is. Egy szlovák versenyen a kategória első helyezése mellet kaptam egy polgármesteri különdíjat is. Olaszországban rendezett versenyen harmadik helyezést értem el. Talán erre vagyok a legbüszkébb. Óriási volt a konkurencia. 
2020.01.21.-én a makettjeimmel bekerültem a Gyál város Helyi Értéktárába.

A hajó makettek mellett, az utóbbi időben elkezdtem Leonardo da Vinci műszaki elképzeléseinek elkészítését makett formájában. Ehhez az első lökést egy műsorkészítő cég adta,( amely többek között amerikai tv csatornáknak is dolgozik) megrendelt tőlem egy  80 cm átmérőjű fedett harckocsit, egy Leonardóról szóló dokumentum filmhez. A tervrajzokat a rendelkezésemre bocsátották. Aztán a kezembe került egy Leonardo műszaki elképzeléseiről szóló könyv. A könyv alapján elkészítettem a következő maketteket: Elforgatható híd, Sárkányrepülő, Óriás szerszámíj, Körvillám, Fedett harckocsi, Hátultöltős ágyú, Dupla keresztíj, Sarlós harci szekér, Kőhajító gép, Ejtőernyő, Légcsavar, Fűrészgép, Legyezőszerű gyorstüzelő ágyú, Orgona  ágyú és a Vitruvius tanulmány három-d-ben, amely tükrözi, hogy Leonardo többek között az emberi test felépítésével is foglalkozott (aranymetszés).
Ezenkívül készítettem még korabeli ágyúkat is. Napóleon ágyú, Toszkán mozsárágyú, Amerikai Ágyú, Lavalette, Francia mozsárágyú, Normann katapult, Buzogányos harci szekér, Falconet ágyú, Fedett harckocsi, Mascolo Ágyú, Mobil mozsárágyú.

Az évek során elméleti ismereteimet is igyekeztem gyarapítani, hajózási szakkönyvek segítségével.
Gyakran keresnek meg regényírók hajós szakkifejezéssel kapcsolatban, sőt már olyan kérdés is felmerült, hogy hová helyezném el a robbanóanyagot, hogy a hajó négy óra múlva süllyedjen el. A kérdés megválaszolásában nagy segítségemre volt a főiskolán robbantási órán tanultak. Megbíztak hajó makett építésével foglalkozó újság szakmai lektorálásában. Továbbá egy a Földközi tengerben elsüllyedt korabeli hajóról szóló dokumentumfilm készülése során az egyes hajórészek beazonosításában, illetve megnevezésében. Meghívtak az Rtl kulb reggeli című műsorába a Santa Maria hajó makettemmel egyetemben. . Kolumbusz Kristófról volt szó. Az ATV csatornájától meglátogatott egy stáb, a hajózás történetéről kellet nyilatkoznom, fontos szerepet kaptak a hajó makettjeim is. A múlt évben a Novum tv-től járt nálam egy stáb. A hajó makett építése, palánk hajlítás, kötélzet készítése volt a téma. A filmet átvette az M5, Duna World, és a Fix tv csatorna is.
A Gyáli Újságban eddig három alkalommal jelent meg újságcikk rólam és a makettjeimről.
 A versenyeken, mivel a vitorlás hajó makettek a legdekoratívabbak, pár alkalommal adtam egy-egy rövid  interjút a hajómról illetve annak készítéséről. Mosonmagyaróváron az Echo tv hírműsorának aztán több helyi tv adónak Tokajban és Jászberényben nyilatkoztam.  Egy soproni helyi rádiónak is adtam riportot a hajó makettezés érdekességeiről. 
Tagja vagyok a TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesületének. Engem, vagy az egyesületet gyakran keresik meg áruházak, hajó makett kiállítások lebonyolításával kapcsolatban. A kiállításokra a hajóimat természetesen kölcsönadom az egyesületnek. 
Érdekesség képen, egyik évben megkeresett egy cég, hogy az összekovácsolási tréningjükre készítsek egy hajót,melyet elkészülte után vágjam fel hat darabra, utána stiftekkel lássam el, hogy könnyen összeillethető legyen. A tréningen aztán a résztvevők állították össze a hajót. 
Exportáltam hajó maketthez kézi készítésű hajókötelet az Amerikai Egyesült Államokba, és Angliába.

A hajó makettezés = precizitás + kézügyesség +  esztétika + kreativitás + történelem + kikapcsolódás + szórakozás + barátok + művészet + türelem + némi tehetség + elhivatottság. Ezt jelenti számomra a hajómakettek építése. Amennyiben mind ez megvan, még egy kis spiritusz + akaraterő + rengeteg idő,  és elkészülhet egy hajómakett.

A weboldalam címe:http://www.fahajomodell.hu

 Készítettem dia filmet az elkészült makettjeimről a You Toub csatornára is: Susányi Oszkár https://www.youtube.com/results?search_query=sus%C3%A1nyi+oszk%C3%A1r

Elérhetőségeim: E-mail: fahajomodell@gmail.com
tel: 06-29-345-319
mobil: 06-31-318-5073

 

Gyál 2019.09.06.

 

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

 

 


Fa hajómodellek

Kézi készítésű hajómodellek, makettek egyedi igények szerint.

Saját készítésű hajókötél értékesítés hajómodellekhez


Elérhetőség

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

GEROSZ Bt.
2360 Gyál Bocskai u.53.

Telefon / telefax: +36-29-345-319
E-mail:  info@fahajomodell.hu

Gyorslinkek

Hajómodellek, hajó makettek
Import hajómakettek
Ágyú makettek
Leonardo Da Vinci makettek

Hajókötél értékesítés hajómodellekhez

YouTube videó csatornánk

Fahajómodell - Susányi Oszkár hajómodell készítő mester © 2015   Cím: 2360 Gyál Bocskai u. 53.   Tel: +36 (29) 345-319

FEL