fahajomodell.hu

Kézi készítésű, egyedi hajómodellek, makettek

3

Titanic hajómodellMegosztom

Titanic óceánjáró gőzhajó története

Az RMS. Titanic utasszállító óceánjáró története:

Az RMS. Titanicot, korának legnagyobb utasszállító hajóját 1909. március. 31.-én kezdték el építeni a White Star Line társaság számára, az RMS. Olympickal együtt, az írországi Belfastban a Harland és Wolf hajógyárban.  
1911. május. 31-én bocsátották vízre, dupla fenékkel és 16 vízzáró rekesszel (a középső 6 rekesz fala csak 3 méterrel emelkedett a vízvonal fölé). 
Vízkiszorítása:46 328 tonna, legnagyobb szélessége a vízvonalnál: 28 méter, hosszúsága: 270 méter, (viszonyításképpen az Eiffel-torony 300 m magas), magassága: a gerinctől a kémények tetejéig 56 méter, ami kb. egy 18 emeletes ház magasságának felel meg a hajó, a próbaútján elért csúcssebessége: 23,25 csomó (43 km/h)
A hajón úszómedence, törökfürdő, tornaterem, squaspálya és felvonó is volt.
Az első próbaútjára 1912. április 2-án indult el, ennek célállomása Southamton volt. A próbaút során számos rutinműveletet hajtottak végre rajta: tesztelték mekkora ívben képes megfordulni, mekkora sebességgel képes haladni, és a legfontosabb, milyen gyorsan képes megállni, kiderült, hogy 20 csomós (36 km/h)  850 yardnyi (777,2 méter) távolságra volt szüksége a teljes megálláshoz.  Április 3-án megérkezett Southamtonba. Innen április 10-én 12:00-kor  indult el, immár utasokkal a fedélzetén a franciaországi Cherbourg-Octeville-be. Indulás után majdnem összeütközött a New York óceánjáróval. Cherbourg kikötőjébe 19:00-kor érkezett meg. Innen utasok felvétele után este 21:00-kor továbbindult az írországi Queenstownba, ahová másnap 12:30-kor ért el. Innen indult tovább (újabb utasok felvétele után) New York felé, 14:00-kor. A hajó kapitánya Edward John Smith volt. Az első pár nap eseménytelenül telt.                     
1912. április 14-én 23 óra 40 perckor sötét tömeg tűnt fel a vízen a világ eddigi legnagyobb luxus hajója előtt. Frederick Fleet matróz háromszor megkongatta a hajóharangot és telefonon riasztotta a parancsnoki hidat: - Jéghegy közvetlenül előttünk. William Murdoch az ügyeletben lévő első tiszt, a jéghegy kikerülése érdekében élesen balra kormányzott, s egyidejűleg kiadta a vészmegállási utasítást: teljes gőzzel hátra. A teljes megállásig 90 másodpercre volt szükség, az összeütközésig már csak 39 másodperc volt hátra. Így a manőverekre nem volt elég idő. Az összeütközés során a hajótest lemezei 3 méterrel a hajógerinc fölött behorpadtak, szegecses illesztésük szétnyílt, és mivel a az ütközés során 6 db kisebb nyílás keletkezett-együttes felületük még az 1,2 négyzetmétert sem haladta meg, viszont eggyel több rekeszt érintett, mint amit a hajó még elviselt volna,  a sokat dicsért dupla fenék felett 300 láb (90 m) hosszúságban, a tragédia elkerülhetetlen volt. 
Régebben a szakértők úgy vélték, hogy egyetlen óriási-90 méteres hosszúságú- lék miatt süllyedt el a Titanic.
A Titanic 1912 április 15.-én hajnali 02 óra 20 perckor elsüllyedt. 
2207 ember volt a fedélzetén, akik közül 1495-en elvesztek.
A Titanic mentőcsónak kapacitását a Brit Kereskedelmi Tanács 1894-ben megfogalmazott szabályai határozták meg: 10 000 tonnás hajó - 16 mentőcsónak. Ezek a szabályok 1912-re elavultak. A Titanic négyszer akkora volt, mint a 18 évvel azelőtti előírásokban meghatározott legnagyobb hajó. 
Így tehát a törvény nem írta elő, hogy 16 mentőcsónaknál többnek kellene lenni a Titanicon, tekintet nélkül a hajón tartózkodó emberek számától. A Titanic még négy pót- mentőcsónakkal meg is toldotta a rendelkezésben előírtakat.
(A terveken, logikusan 64 mentőcsónak szerepelt, 10 000 tonnánként 16 db, de hogy szellősebb legyen a fedélzet és nagyobb hely legyen a sétálásra, elvetették az ötletet, és szerepet játszott az is, hogy a mentőcsónakok magas száma azt sugallja, hogy a hajó nem biztonságos).
A 20 db mentőcsónakban összesen 1176 fő férőhely volt, azonban a személyzet gyakorlatlansága miatt, még ez sem lett kihasználva. (65%-os kihasználtság)
A megmenekültek száma a hivatalos jegyzék szerint: 500 utas 212 főnyi személyzet.

                                                                                                           Forrás: wikipédia

Emlékezzünk meg dr. Lengyel Árpádról a Carpathia (amely a Titanic túlélőit kimentette) magyar orvosáról, aki a lelkes hivatástudatával, önzetlen, segítőkész, odaadó szeretetével, és orvoshoz méltó magatartásával, egyrészt fizikális, másrészt mentális értelemben, hozzásegítette a menekülteket a túlélésben.
Amennyiben többet szeretne tudni dr.  Lengyel Árpád életéről, olvassa el a Völgyi Péterné dr. Reich Márta - dr Balogh Tamás: A Titanic árnyékában - Egy magyar orvos története, című könyvét.

A Titanic makettemet a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum kölcsönkérte a Titanic elsüllyedésének 100 évfordulójára rendezett időszaki kiállításra.

A Titanic makettem a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban 2012-ben.
                   Forrás: kormany.hu

A hajómodell méretarány: 1:200
                      hossza:       135 cm
                      szélessége:  14 cm
                      magassága:  38 cm

Nagy megtiszteltetés ért. Svájcból az I Salonisti zenekartól, amely a Titanic című filmben a végsőkig játszott, kaptam egy dedikált cd-t. A svájci együttesnek két magyar származású tagja is van: Szedlák Ferenc és Szedlák Béla. A Titanic hajómakettem hívta fel rám a figyelmüket. Köszönet a zenekarnak.

Az I Salonisti zenekartól kapott dedikált cd.

Képgaléria a hajómakettről:

titanic-hajomodell-atitanic-hajomodell-btitanic-hajomodell-ctitanic-hajomodell-dtitanic-hajomodell-etitanic-hajomodell-ftitanic-hajomodell-gtitanic-hajomodell-htitanic-hajomodell-jtitanic-hajomodell-ktitanic-hajomodell-ltitanic-hajomodell-mtitanic-hajomodell-ntitanic-hajomodell-o

 
Fa hajómodellek

Kézi készítésű hajómodellek, makettek egyedi igények szerint.

Leonardo da Vinci műszaki elképzelései, makett formájában


Elérhetőség

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

2360 Gyál Bocskai u.53.

Telefon: 06-30-096-5950
E-mail:  fahajomodell@gmail.com

Gyorslinkek

Hajómodellek, hajó makettek
Ágyú makettek
Leonardo Da Vinci makettek
 A hajózásról (hajózási tudástár)   
 YouTube videó csatornánk

Fahajómodell - Susányi Oszkár hajómodell készítő mester © 2015   Cím: 2360 Gyál Bocskai u. 53.   Tel: +36 (29) 345-319

FEL