fahajomodell.hu

Kézi készítésű, egyedi hajómodellek, makettek

3

ÖnéletrajzMegosztom

ÖNÉLETRAJZ

Nevem, Susányi Oszkár. 1955.06.21.-én születtem Ózdon. Édesanyám neve: Kovács Mária (1929-2019, foglalkozása: másodkezelő. Édesapám neve: Susányi János (1920-1992) , foglalkozása: táppont kezelő elektrikus. 1973-ig Sajónémetiben laktam. Általános iskolai tanulmányaimat Bánrévén végeztem. Mivel érdekelt a villamosság, jelentkeztem az Ózdi Ipari Szakközép Iskolába, ahová felvételt nyertem. 1973-ban fejeztem be villamos gép és készülékgyártó szakon. Egyféle kihívásnak tekintve, érdekelt a katonai pálya. Jelentkeztem a Kossuth Lajos Katonai Főiskola műszaki gépész szakára, ahol 1973 őszén megkezdtem a tanulmányaimat. 1977-ben fejeztem be. Polgári képesítésként építőgépész üzemmérnöki oklevelet kaptam.

Csapattisztként az Újpesti Flottillához kerültem századparancsnok helyettesi, majd másfél év múlva századparancsnoki beosztásba.  Mivel a főiskolán hajós irányú szakképzés nem volt, beiskoláztak a Lékai János Szakközépiskola hajós hadnagyi tanfolyamára. Ennek keretén belül részt vettem egy vonalismereti hajózáson a Paks tolóhajó fedélzetén Dunaújvárostól Réniig (ez egy kikötőváros a Duna deltatorkolatában, ahová már a tengerjáró hajók is kikötnek.) Ekkor már megérintett a hajózás varázsa. Majd a tanfolyam keretén belül részt vettem egy két hetes vitorlás tanfolyamon Siófokon. Egy kalóz típusú hajón tanultuk a vitorlázás fortélyait.  Egyre fokozódott a vitorlás hajók utáni érdeklődésem. Egy hobbiboltban megvásároltam a legendás trió a Santa Maria, a Pinta és a Nina építőkészletét műanyagból. Nagyon igyekeztem a festéssel utánozni a fa mintázatát, erezetét, de az eredeti fa imitálását tökéletesen nem sikerült utánozni. Majd tudomásomra jutott, hogy a Csehszlovák Kultúra Boltjába érkezett be Santa Maria, illetve Golden Hind fa építőkészlet. Rögtön mentem a boltba és megvásároltam. Ez volt az első két hajó, amit fából építettem. A történelmi  vitorlás fa hajó makettek szakszerű építéséhez szükséges ismereteket szakkönyvekből sajátítottam el.

1984-ben leszereltem a flottillától. Jelenlegi rendfokozatom tartalékos százados. 
Az Építőipari Gépesítő Vállalathoz kerültem, mint üzletkötő. Ennek keretén belül jártam Svájcban a Hilti cégnél, továbbá  az AEG-nél Németországban, majd Angliában a Kangó cégnél. Az angliai utazásom során volt szerencsém megtekinteni a HMS Victory sorhajót, (Nelson admirális zászlóshajóját a trafalgári csatában) Portsmouthban, eredeti nagyságban. Ezen látogatás után végleg elköteleztem magam a történelmi vitorlás hajó makettek készítésében.

1990-1992 között a Kovács Rt.-nél dolgoztam, mint kereskedelmi részlegvezető.
1993-ban elindítottam egy vállalkozást (Gerosz Bt.), amely eleinte rh. csigafúrók, függesztőszalagok, awab-bilincsek, pop-szegecsek, majd sasszegek nagykereskedelmi értékesítésével foglalkozott. Az elindítása, minden időmet lekötötte. A hajó makett építése szünetelt. Mivel a sasszegek alkalmazása a technológia fejlődésével meglehetősen visszaesett, és ezáltal a kereslet is csökkent 2021.12.31.-ei hatállyal felszámoltam a cégemet.  
Ezután mint egyéni vállalkozó folytatom tovább a tevékenységemet a történelmi vitorlás hajómakettek építésének a területén.

1977-től Pestszentimrén a Címer u.137/a szám alatt éltem.
1979-ben megnősültem, feleségem Gerendai Piroska Ibolya (1955). Született két lányunk, Beatrix (1982) és Tímea (1986). Jelenleg két unokám van, Ákos (2013) és Ádám (2015). Remek srácok, a stafétabot átadásának lehetősége adott.
1998-ban Gyálra költöztem, a Bocskai utca 53. szám alatt található családi házba.

Kiskoromtól kezdve szerettem barkácsolni. Mindig azzal a játékkal szerettem játszani, amit én készítettem: daru, gokart, markoló gép, dömper. Továbbá minden nyári szünidőben különböző sátrakat készítettem a gyümölcsös kertbe: sima sátor, indián sátor, iglu, jurta. 
Nagyon szerettem a falu környéki hegyekben, erdőkben barangolni. Miután tíz évesen elolvastam Mark Twain: Tom Sawyer, valamint Huckleberry Finn kalandjait, elhatároztam, hogy készítek egy tutajt és a Sajón letutajozom Miskolcig, azonban a szülői féltés (túlságosan veszélyesnek találták az elképzelésemet) megakadályozott a megvalósításában.
A lányaimnak is készítettem játszókertet: libikóka, körforgó, csúzda, sima hinta, hajóhinta, hintaágy, homokozó. A kedvenc játék a körforgó volt, alul kúpgörgős felül önbeállós csapággyal. 

2000-ben kezdtem újra a hajó makettek építését a  Bounty hajó elkészítésével. A nyíregyházi makett versenyen kategória első helyezést értem el. Ez adott még egy nagy lökést a hajó makettek építésére. Ezután a HMS Victory, Nelson admirális zászlóshajója következett. A Petőfi csarnokban rendezett makett versenyen kategória első helyezést értem el és megkaptam a MESTERI OKLEVELET is. Ezután már nem volt megállás. Folyamatosan építettem a hajókat. Santa Maria 1:50 és 1:100 méretarányban, Wappen von Hamburg, HMS Bellona, HMS Pandora, Soleil Royal, Scottish Maid, RMS Titanic (a hajó makettet A Közlekedési Múzeum kölcsönkérte a Titanic elsüllyedésének századik évfordulójára rendezett időszaki kiállításra), Le Camaret, Vasa, San Juan Nepomuceno (az utóbbi makettet egy külföldi tulajdonú cég vásárolta meg, mivel nyugdíjba vonult egy holland munkatársuk), Párkányi Péter szobrászművész megkeresésére egy kifliszerűen meghajlott hajótest árbocait és vitorlázatát (a hajót egy sellő igyekszik levontatni egy zátonyról) készítettem el, majd készítettem a művész úr részére egy kötélzettanulmányt (egy szörfdeszka szerű alapra készítettem el egy klipper típusú hajó árbocait és a kötélzetét), Victory vitorlás yacht(ezt a három méteres makettet egy szegedi irodaház részére készítettem. Egy kis szökőkút fölé van felfüggesztve), hajó formájú virágtartó (ezt egy rendezvényhajó rendelte tőlem), HMS Supply (ez a 285 cm-es hajó egy golfpálya központi épületében van, egy a padlózatba süllyesztett akvárium fölé felfüggesztve), USS Constitution , Dragon, Flying Cloud, Samson evezős hajó (ezt a különös formájú hajót Bakos András megrendelésére készítettem, aki a hajó eredetijével egy Ausztrál barátjával az Atlanti óceánt tervezte átevezni), Bőgőshajó, Egész sajka, Burchio, Chaland de Loire (az utóbbi négy hajót a Mosoni Erődmúzeum megrendelésére készítettem), Egész sajka, Bolgár vízkiemelő, az utóbbi működőképes (az utóbbi két makettet az esztergomi Duna Múzeum részére készítettem). A Novara vitorlás hajó, amely 1857-ben indulva először kerülte meg a Földet, mint Osztrák-Magyar Monarchiabeli hajó. Ezt saját magamnak készítettem. Elhatároztam, hogy saját célra, csak olyan hajót készítek, amelynek volt valamilyen magyar vonatkozása. A hajón több magyar nemzetiségű tiszt teljesített szolgálatot, illetve legénység tagjai között is voltak magyar származásúak. Ezért örülök különösen mikor múzeumok rendelnek meg hajókat,  például a Bőgős hajó és az Egész sajka. Természetesen, amennyiben valamelyik múzeumnak megtetszik a Novara megválok tőle. Elkészítettem a Sovereign of de Seas 17. századi angol hadihajó makettjét, amely korának legnagyobb és legdíszesebb  hajója volt. 

A vitorlás hajómakettek kötélzetéhez kézi készítésű köteleket használok. A hajómodellezés során tapasztaltam, hogy a piacon kicsi a méretválaszték hajókötelekből, a színárnyalatuk pedig nagyon eltérő. Bal sodratú kötél pedig egyáltalán nem kapható

A különböző városokban rendezett makett versenyeken túlnyomórészt első helyezést értem el és több alkalommal megkaptam a Best of Show díjat is. Egy szlovák versenyen a kategória első helyezése mellett kaptam egy polgármesteri különdíjat is. Olaszországban rendezett versenyen harmadik helyezést értem el. Talán erre vagyok a legbüszkébb. Óriási volt a konkurencia.
 
A hajó makettek mellett, az utóbbi időben elkezdtem Leonardo da Vinci műszaki elképzeléseinek elkészítését makett formájában. Ehhez az első lökést egy műsorkészítő cég adta,(amely többek között amerikai tv csatornáknak is dolgozik) megrendelt tőlem egy  80 cm átmérőjű fedett harckocsit, egy Leonardóról szóló dokumentum filmhez. A tervrajzokat a rendelkezésemre bocsátották. Aztán a kezembe került egy Leonardo műszaki elképzeléseiről szóló könyv. A könyv alapján elkészítettem a következő maketteket: Elforgatható híd, Sárkányrepülő, Óriás szerszámíj, Körvillám, Fedett harckocsi, Hátultöltős ágyú, Dupla keresztíj, Sarlós harci szekér, Kőhajító gép, Ejtőernyő, Légcsavar, Fűrészgép, Legyezőszerű gyorstüzelő ágyú, Orgona  ágyú és a Vitruvius tanulmány három-d-ben, amely tükrözi, hogy Leonardo többek között az emberi test felépítésével is foglalkozott (aranymetszés).
Ezenkívül készítettem még korabeli ágyúkat is. Napóleon ágyú, Toszkán mozsárágyú, Amerikai Ágyú, La Valette, Francia mozsárágyú, Normann katapult, Buzogányos harci szekér, Falconet ágyú, Fedett harckocsi, Mascolo Ágyú, Mobil mozsárágyú.

Az évek során elméleti ismereteimet is igyekeztem gyarapítani, hajózási szakkönyvek segítségével. A honlapomra készítettem egy összefoglalót a hajózás fontosabb állomásairól, eseményeiről, kiegészítve a navigáció fejlődésének vázlatos történetével, menüpont címe: 
"A hajózásról".  Külön kitértem a magyarországi, valamint a balatoni hajózás fejlődésének történetére. Végül a hajós kifejezések értelmezéséből is összeállítottam egy listát.
Gyakran keresnek meg regényírók hajós szakkifejezéssel kapcsolatban, sőt már olyan kérdés is felmerült, hogy hová helyezném el a robbanóanyagot, hogy a hajó négy óra múlva süllyedjen el. A kérdés megválaszolásában nagy segítségemre volt a főiskolán robbantási órán tanultak. 
Megbíztak hajó makett építésével foglalkozó újság szakmai lektorálásában. Továbbá egy a Földközi tengerben elsüllyedt korabeli hajóról szóló dokumentumfilm készülése során az egyes hajórészek beazonosításában, illetve megnevezésében. 
2009 októberében meghívtak az RTL Klub "Reggeli" című műsorába a Santa Maria hajó makettemmel egyetemben. Kolumbusz Kristófról volt szó. Riporterek: Ördög Nóra és Csonka András.
2015 májusában az ATV csatornájától meglátogatott egy stáb, a hajózás történetéről kellett nyilatkoznom, fontos szerepet kaptak a hajó makettjeim is. 
2018 júliusában a Novum tv-től járt nálam egy stáb. A hajó makett építése, palánk hajlítás, kötélzet készítése volt a téma. A filmet átvette az M5, Duna World, és a Fix tv csatorna is. 
2020.01.21.-én a makettjeimmel bekerültem a Gyál város Helyi Értéktárába. 
2020 novemberében a Klubrádió, "Kováts műhely"  című műsorában adtam riportot a hajózás történetéről.
2021. áprilisában szerepeltem a Duna tv Ridikül  című műsorában a Titanic hajómakettemmel együtt. Az adás címe: "A Titanic legendája".
2021.09.17.-én a saját kérésemre meglátogatott az OMSZI Nonprofit Kft által delegált szakértői bizottság termékminősítés céljából. A következő maketteket minősíttettem: Novara vitorlás hajó, Leonardo - fedett harckocsi, Leonardo - körvillám makett. A bemutatott maketteket a szakértők a műfaji és funkcionális követelményeknek megfelelőnek találták, szerzői jogvédelem alá eső, nem ipari gyártás technológiával készült, egyedi jellegű, színvonalas iparművészeti kézműves terméknek (TM-A) minősítették.
2022.márciusában A Gyáli Arany János Közösségi Ház kiállítást  rendezett a hajó, illetve Leonardo makettjeimből. Azokról a makettekről amelyeket megrendelésre készítettem, tabló készült.
2022. 04.01.-én a Williams TV kiállításomon riportot készített velem. Mi motivált, hogy elkezdjem a hajómakettek, majd a későbbiekben Leonardo műszaki elképzeléseinek elkészítését makett formájában? A távlati terveimről is szó esett.
A Gyáli Újságban  eddig négy alkalommal jelent meg újságcikk rólam és a makettjeimről.
A versenyeken, mivel a vitorlás hajó makettek a legdekoratívabbak, pár alkalommal adtam egy-egy rövid  interjút a hajómról illetve annak készítéséről. Mosonmagyaróváron az Echo tv hírműsorának aztán több helyi tv adónak Tokajban és Jászberényben nyilatkoztam.  Egy soproni helyi rádiónak is adtam riportot a hajó makettezés érdekességeiről. 
Tagja vagyok a TIT Hajózástörténeti Modellező és Hagyományőrző Egyesületének. Engem, vagy az egyesületet gyakran keresik meg áruházak, hajó makett kiállítások lebonyolításával kapcsolatban. A kiállításokra a hajóimat természetesen kölcsönadom az egyesületnek. 
Érdekességképpen, egyik évben megkeresett egy cég, hogy az összekovácsolási tréningjükre készítsek egy hajót,melyet elkészülte után vágjam fel hat darabra, utána stiftekkel lássam el, hogy könnyen összeillethető legyen. A tréningen aztán a résztvevők állították össze a hajót. 
Exportáltam hajó maketthez kézi készítésű hajókötelet az Amerikai Egyesült Államokba, és Angliába.
A jövőre vonatkozó terveim: szeretném elkészíteni nagyapám (Kovács Zsigmond 1897-1969) tehenek vontatta szekerét (országos jármű a hivatalos neve), mintegy ezzel állítva emléket személyének. Majd a Gábor Áron rézágyúja szerepel még a listámon. Azonkívül még szeretnék készíteni egy 19. századi postakocsit, valamint egy 17. századi királyi hintót, és, hogy a hajózásnál maradjunk, felmerült bennem a gondolat, hogy készítek egy bemutató sorozatot a hajózás fejlődéséről, egészen a kezdetektől, mikor az ősember meglovagolta az úszó fa törzset, aztán tőbb törzset összekötözve a tutajtól kezdve, a guffa, a kenu, a kajak, nádhajó, gálya, viking hajó, nef, kogge, hulk, karakk, karavella, fleute, galleon, sorhajó, hajótipusok kialakulásától, egészen a klipperek megjelenéséig. Ezek megépítését 40-60 évre saccolom. Egy biztos, hogy a hátralévő életemben sem fogok unatkozni.

A hajó makettezés = precizitás + kézügyesség +  esztétika + kreativitás + történelem + kikapcsolódás + szórakozás + barátok + művészet + türelem + némi tehetség + elhivatottság. Ezt jelenti számomra a hajómakettek építése. Amennyiben mind ez megvan, még egy kis spiritusz + akaraterő + rengeteg idő,  és elkészülhet egy hajómakett.

A weboldalam címe: http://www.fahajomodell.hu 

Készítettem diafilmet az elkészült makettjeimről a You Toub csatornára is: Susányi Oszkár https://www.youtube.com/results?search_query=sus%C3%A1nyi+oszk%C3%A1r
https://www.youtube.com/c/Oszk%C3%A1rSus%C3%A1nyi55

Elérhetőségeim:

e-mail: fahajomodell@gmail.com

Mobil: 06-30-096-5950

Gyál 2023.08.20.

 Susányi Oszkár
 Hajómodell készítő mester


Címkék:
hajómodell, hajó, makett, hajómakett, vitorlás, victory, pandora, soleil royal, bellona, san juan nepomuceno, santa maria, pinta, nina, golden hind, burcio, chaland de loire, bőgős hajó, egész csajka, flying cloud, titanic, novara, supply, sovereign of the seas, beagle, kolumbusz, kristóf, leonardo, da vinci, oszkár, susányi, nelson admirális, trafalgári csata, iparművész, kézműves termék, helyi értéktár, gyál, omszi, sárkányrepülő, fedett harckocsi, ejtőernyő, vitruvius tanulmány, ágyú, gerosz bt.
Fa hajómodellek

Kézi készítésű hajómodellek, makettek egyedi igények szerint.

Leonardo da Vinci műszaki elképzelései, makett formájában


Elérhetőség

Susányi Oszkár
Hajómodell készítő mester

2360 Gyál Bocskai u.53.

Telefon: 06-30-096-5950
E-mail:  fahajomodell@gmail.com

Gyorslinkek

Hajómodellek, hajó makettek
Ágyú makettek
Leonardo Da Vinci makettek
 A hajózásról (hajózási tudástár)   
 YouTube videó csatornánk

Fahajómodell - Susányi Oszkár hajómodell készítő mester © 2015   Cím: 2360 Gyál Bocskai u. 53.   Tel: +36 (29) 345-319

FEL